Gdańska Głowa na Szkarpawie

Zabytek hydrotechniki z 1895 roku, istotny dla żeglugi śródlądowej oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław. Śluzę zbudowano w ramach przekopu i uregulowania Wisły, a mimo kilku poważnych remontów oryginalnych zasad działania mechanizmu ani razu nie zmieniono.

Przepływając z Wisły na Szkarpawę w kierunku Zalewu Wiślanego, przed zacumowaniem w komorze (wymiary użytkowe 61×12,5 m) trzeba pokonać dwie bramy - nad pierwszą z nich, umieszczoną w wale przeciwpowodziowym, przerzucono obrotowy most. Nie ma tu żadnego automatu, trzeba użyć siły ludzkich rąk, najlepiej min. dwóch krzepkich osób. Ręczny napęd posiadają również zawory motylkowe śluzy.

Gdańska Głowa to oryginalnie nazwa fortyfikacji obronnych, które pozwalały kontrolować wodne szlaki handlowe i zaopatrzeniowe do Elbląga oraz Gdańska. Twierdzę wybudowano w XVI wieku, jednak już pod koniec następnego stulecia zdecydowano o jej rozebraniu - potop szwedzki udowodnił, że w praktyce atakujący nie mają większych trudności ze zdobyciem fortecy.

Dodaj opinię

Zabytkowa śluza, zbudowana pod koniec XIX wieku w ramach drastycznej regulacji Wisły. W tej hydrotechnicznej konstrukcji ani razu nie zmieniły się główne mechanizmy. Dwuskrzydłowe wrota, obrotowy most nad bramą przeciwpowodziową czy zawory, od 1895 r. wciąż napędzane są ręcznie. W XVI i XVII w. Gdańska Głowa była twierdzą obronną, dziś nie ma po niej śladu.

Gdańska Głowa na Szkarpawie adres. Sprawdź jak dojechać samochodem czy autokarem, jak dojść na pieszo. Znajdź parking wybierając się do Gdańska Głowa na Szkarpawie, zobacz gdzie w Kątach Rybackich zaparkować samochód lub autokar. Lokalizacja, mapa dojazdu z oznaczeniem Gdańska Głowa na Szkarpawie.
Co myślicie, czy polecacie, czy warto zobaczyć - odwiedzić: Gdańska Głowa na Szkarpawie opinie pozostawione przez internautów. Czy warto z małymi dziećmi - jaka jest Wasza opinia?
Ocena
Polecane dla:
Dla dwojga
Dla dzieci
Dla dorosłych
Dla seniorów
Podziel się
Udostępnij znajomym
Udostępnij